This is a place for me to write all that happen in the past, present, and future of my life and all the things in the world that i concern about...please enjoy!

Sunday, January 27, 2008

Sebab lelaki ditarik ke neraka oleh wanita

Saya dapet tulisan ini dari Milis, dan saya merasa tulisan ini bagus untuk dibaca dan dimaknai artinya oleh pembaca di blog saya...Semoga bermanfaat, dan Only GOD Knows the truth...

Duh, sekarang ini lagi nulis yang serius-serius terus nih, tapi yaa...yang penting nulis lahh...hehee



Di akhirat nanti ada 4 golongan lelaki yg akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka yg tidak memberikan hak kpd wanita dan tidak menjaga amanah itu. Mereka ialah:

1. Ayahnya

Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak mempedulikan anak2 perempuannya didunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat,mengaji dan sebagainya Dia membiarkan anak2 perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dgn hanya memberi kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

(p/s: Duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang? Adakah kau mengajarnya bersolat & saum? menutup aurat? pengetahuan agama? Jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah utk menjadi bahan bakar neraka jahannam)

Ada read morenya nih..(kalau masih kuat bacanya lho..hehe)



2. Suaminya

Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul! bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan utk suami tapi utk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yg alim dimana solatnya tidak pernah bertangguh, saumnya tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dlm neraka.

(p/s: Duhai lelaki yg bergelar suami, bagaimanakah hal keadaan isteri tercintamu sekarang? Dimanakah dia? Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya mengikut ketetapan syari'at, maka terimalah hakikat yg kau akan sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana)


3. Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada, tanggung jawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya saja dan adiknya dibiar melenceng dari ajaran Islam, tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

(p/s: Duhai lelaki yg mempunyai adik perempuan, jgn hanya menjaga amalmu, dan jgn ingat kau terlepas... kau juga akan dipertanggungjawabkan diakhirat kelak...jika membiarkan adikmu bergelumang dgn maksiat... dan tidak menutup aurat)


4. Anak2 lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yg haram disisi Islam. Bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya..maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak....dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.

(p/s: Duhai anak2 lelaki.... sayangilah ibumu....nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa.... krn ibu juga insan biasa... tidak lepas dr melakukan dosa... selamatkanlah dia dr menjadi 'kayu api' neraka....jika tidak, kau juga akan ditarik menjadi penemannya)


Lihatlah....betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah diakhirat pun tarikannya begitu hebat. Maka kaum lelaki yg bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka.

Firman Allah SWT:

"Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia, jin dan batu-batu..."

6 comments:

  1. Wah,berat memang tugas para lelaki ya!?
    Makanya di Qur'an itu sampai ada ayat yang menyatakan...
    Laki-laki adalah pelindung bagi para wanita (Ar-rijal...lupa,hehehe,my bad),
    Ayat ini tidak menunjukkan bahwa wanita itu lemah,tidak...
    Kalo liat jaman sekarang kan,wah,rata-rata udah pada bisa self-defense kan ya!?
    Tapi,ada kalanya butuh seorang laki-laki untuk melindunginya,mengingatkannya,menasihatinya,dll...
    Disadari ato tidak...
    Diakui ato tidak...
    Begitulah sunnatullah-Nya...
    Wallahu'alam,

    ReplyDelete
  2. Arrijalu qawwamuna 'alan nisaa

    Laki-laki adalah penanggung jawab, pembimbing atas wanita..

    QS. Annisa:34,

    ayo.. teruskan!

    Me

    ReplyDelete
  3. english?

    "Men are the protectors and maintainers of women, because Allah has given the one more (strength) than the other, and because they support them from their means.."

    tafsir Yusuf Ali
    An-nisa':34 (read the whole verse tq!)

    ReplyDelete
  4. @Radit,

    Iya dit...ternyata berat emang ya...Tapi dengan adanya postingan ini, semoga setiap pria bisa lebih berjaga dan menjaga wanita2 disekitarnya...agar terhindar dari semuanya yang buruk dan dosa di dunia ini..

    Tapi dit, jaman skrg kan banyak perceraian, mungkin salah satunya adalah karena wanita merasa tidak perlu pria di sisinya, karena wanita sudah merasa memiliki segalanya..padahal,

    Pria pelindung wanita

    pria imam wanita

    pria adalah penenang hati wanita...

    Amiin.

    ReplyDelete
  5. @Sa,

    Lho, kok jadi membantu menuliskan englishnya untuk rojon ali ya? tapi terima kasih yaa...Saya belum sempat lagi buka internet dari kemarin, tak ada mase..hehe

    Thx for always reading & commenting... =)

    ReplyDelete